click...click...

HITS

Followers

Wednesday, July 13, 2016

Takbir Raya di Malam Raya.............

Alhamdulillah, tahun ni dapat juga sekali lagi kitaorang buat aktiviti Takbir Raya di Malam Raya..Siap jadi rumah pertama lagi ....fuhh..semangatnya daku dan juga kakakku menolong mak menyediakan juadah makan untuk malamnya....Antara menu yang sempat dimasak & dibeli ialah..........


Lemang ni abg ipar aku beli je...

Ni menu wajib mak aku di pagi raya...kira makan dengan lemang la..

Adeh..yang ni lawak!! dah siap2 celur mee bagai masak kuah mee bandung bagai, boleh plak la
daku hanya snap gambar mee ni je..kuahnya tak sempat aku snap sebab pi
tgk anak2 aku dan anak2 buah main bunga api..

Dadih jagung sebagai pencuci mulut..laku baq hang!! sejuk2 kan..nyaman ja...

ni pun ala2 signature dish mak aku, kek marble...

ni antara kuih2 @ biskut2 raya yang ada ....

Sementara menanti ketibaan jemaah masjid, apa lagi kan..
kita snap gambar dulu..gigih aku pakaikan Nayli jubah & tudung bagai
Kakakku dengan anak2nya pakai jeans & t shirt ja..

bergambar bergambar dan bergambar la lagi.....

anak2 aku dan sepupu2 nya....dah tunggu kat luar siap2 ...
tunggu pak su dan acu diaorang sampai je...

Nayli & Eryna, sebaya, adik beradik susuan,  selang 2 hari je diaorang lahir.. 
Nayli bersama anak sulung kakakku, Sofea...

Tahun ni Nayli nak dekat semua orang, termasuklah Acu dia...

dan juga Pak Su...

Yang ditunggu2.....acara main bunga api & (mercun) ---> diawasi oleh Pak Su diaorang
& Pak Long diaorang (abang ipar daku)

Ada 2 dewasa di situ, eh 4 orang termasuk aku dan Adikku. yang memerhatikan mereka

Acah2 berani je dak Hariz ni..tu pun dia nampak aksi sepupu2 dia...

Dak Marsha a.k.a anak no 2 kakaku ni memang style berani sikit...fuhhh..
debar je aku tengok dia main..

Aiyoooo..ni budak pun nak main gakkkkk...

Aksi kanak2 riang di bawah umur main bunga api...
Jangan ditanya la mana dapat stok bunga api dan mercun tu ya...ehem..ehem..Adik iparku yang dapat..katanya, minta dari rakan balai dia...mmmm..mmmm..pandai2 la korang main..jangan sampai membahayakan diri dan juga orang lain sudah...ku perati En suamiku macam kurang senang juga la bila tengok diaorang main2 bunga api tu...Bila dia dah begitu, cepat2 ku lari masuk dalam rumah..sebab time tu pun, jemaah masjid pun dah sampai...tak ramai pun malam tu, ada la dalam 15 orang dewasa dengan beberapa orang budak2 ....

Ni sebahagian daripada yang hadir...dah selesai takbir, ada group seterusnya datang plak...

Kali ni sebab abah ku pun tak berapa sihat sangat, maka laungan takbir dibuat
di atas kerusi santai2 macam ni je....kalau tak, sebelum2 ni, sofa2 ni semua tolak
ke tepi, dan dibuat kat bawah je...

Selesai semuanya dalam jam 10 lebih ....lepas tu kakakku dan abang ipar ke Bazar Ramadhan untuk tengok apa2 yang ada sebab malam tu dengar2nya barang2an dijual secara lelong...daku plak, sibuk iron baju2 untuk dipakai raya...fuhhhh..penat gak  la....memang lepas iron2 tu terus lelap dah la....keluarga adik lelaki ku plak tiba malam tu juga dalam jam 11.30 malam....Alih2 tengok2  kakakku pun balik dan dia bagitau tak dapat nak jalan masuk ke dalam pun..Punyalah ramai manusia.....daku dah agak dah...Hari tu pun daku dan suami sempat jalan2 kejap2 je..tu pun tak larat sebab cuaca kat Kampung time tu punyalah panas ....

Itu sajalah cerita di Malam Rayaaaaaaaaaaaaa.............eh eh...baru Malam Raya?? Cerita Raya belum lagi ni....phewwwwwwww.......

4 comments:

idzwa kamaruddin said...

baca pun penat ! hehehe...

nasib baik nayli nak dgn org skrg ni daku ni jangan harappp syakirah nak dgn orang..penat oiii..

Nurhidayu said...

izwa....hehe..tu la pasal..banyak cerita mcm tu la kan..

Siqah Hussin said...

Seronoknya berhari raya akak dan keluarga :) Sebulan ni nak up cerita hari raya kan.. Hehe

Nurhidayu said...

tu la pasal siqah..macam2 nak ceritanya