click...click...

HITS

Followers

Friday, May 27, 2016

Kek Marble Versi Mak Daku

Ni mak aku masak
Baru2 ni aku macam teringin je kek marble ..makku selalu masak untuk kitaorang. Lagi best sekarang ni masak atas pemanggang ajaib je..lagi cepat dan senang je..Ni resipi mak aku ya..

Resipi yang simple
Jadi bila aku guna resipi di atas, aku ada la beberapa isu sikit. Yang pertamanya mixer aku tak dak..bila dah rosak di Johor dulu memang aku tak mau beli dah.. so masa pergi Ikea dulu2 tu, aku ada la juga beli hand mixer. 

Ni la masa untuk mencuba hand mixer tu. Agak payah gak mula2 tu..tapi lama2 macam best je..

Ni la dia hand mixernya...
Senang je masak kek marble ni... pukul planta dengan gula dulu sampai kembang..kemudian, masukkan telur satu persatu...Masukkan esen vanila..kemudian baru masukkan tepung sedikit demi sedikit...jangan lupa plak masukkan sedikit baking powder. . Lepas dah mix kan semua, asingkan sedikit untuk buat lapisan coklat plak..serbuk koko tu dicampur dengan sedikit air.

Nak masak? Lagi senang..panaskan pemanggang ajaib dengan griskan sedikit planta didalamnya..letakkan lapisan kuning dulu dan kemudiannya baru la lapisan coklat..

Aku mengalami kesukaran sedikit. Sebabnya, pemanggang ajaib aku kali ni lagi besawww dari yg mula2 mak pernah masakkan untuk aku dulu. Jadi 1 acuan tu aku rasa macam tak berapa cukup sangat..agak nipis apabila kek tu dah siap...

Ni la hasilnya...aku taburkan juga choc chip untuk penambah rasa...

Rupa memang tak seberapa..tapi budak2 ni memang suka..aku masak malam, separuh gak habis malam tu juga..tu pun aku kata simpan sikit untuk dibawa ketika hari sukan sek diaorang...lepas ni nak masak lagi guna 2 acuan plak..

2 comments:

yolanda diego said...

mana nk dpt hand mixer tu? cm best je


http://kasutkaca15.blogspot.my/2016/05/tudung-raya-dari-kasutkaca15.html



jom join. senang sgt

Nurhidayu said...

Yolanda..saya beli di Ikea Cheras..Harga rm 29.90