click...click...

HITS

Followers

Wednesday, April 13, 2011

Tips menangani anak merajuk

SUMBER : KIDSTUFFSHOP



Bagaimana cara anda menangani kerenah anak yang suka merajuk? memujuk atau memukul? Kalau pukul, gerenti ke dia berhenti merajuk atau makin parah merajuknya. Kalau dipujuk pula, sampai bila nak dipujuk...habis pujuk merajuk balik....

Elakkan Dari Anak Merajuk

Sepatutnya kita mesti elakkan anak kita dari merajuk sebelum dia mula merajuk. Maksudnya, cuba penuhi segala kemahuan anak kita. Apa yang dia mahu, apa yang dia minta dan apa yang dia maksudkan. Dengan cara itu kita dapat mengelakkan dia dari merajuk. Bingit telinga kalau anak start berdendang tangisan.... (kalau setiap kali keluar, nak mainan je..pokai gak la duit kita kan?? Ayu seboleh2nya daripada beli mainan, baik beli makanan..sebab, bukan apa, mainan ni kejap je..lepas tu memang akan “bertukar rupa” la mainan tu..at least, beli makanan , dapat gak mengenyangkan diaorg..lagi2 hariz ni kurus je..baik bagi makan banyak2)

Cuba Kenali Punca Anak Merajuk

Seandainya anak sedang merajuk, cuba selidik apa yang menjadi punca menyebabkan dia merajuk. Tanya anak anda dengan nada lembut dan kasih sayang. Jangan sesekali bertanya dengan kasar atau dengan nada perli. Anak kita sudah boleh memahami apa yang kita maksudkan. (kadang2 tu tak ada benda pun, contoh nya maybe ayu tak layan dia ke apa ke, mesti dia akan merajuk punya…macam mana tu???? Ye la, ayu faham sangat hariz mahukan perhatian daripada kitaorg, tapi tu la..kadang2 tu tak termampu juga nak layan kalau sibuk hal2 rumah ni)

Pujuk Anak Yang Sedang Merajuk

Pujuk lah anak anda yang sedang merajuk dengan sebaik baik pujukan. Elakkan dari terus memarahi, menghukum atau memukul anak anda kerana hal ini akan menambahkan lagi dia merajuk. Lebih teruk lagi, mendatangkan trauma kepada anak tersebut. (ada kalanya, ayu marah juga bila dia merajuk ni..sebab hariz punya stail kalau merajuk memang meraung2 dan menjerit2 macam apa je.. so, kalau pujukan tak menjadi, cara lain adalah offer makanan yang dilarang…iaitu aiskrim…aiskrim ni tak la bagi diaorg makan selalu sangat, kadang2 je..tapi, bila dia dah merajuk macam tu, bagi je la..senyap terus..tak pun, offer dia susu..gerenti diam juga…tak pun, kalau hari siang, selalunya ayu bawa diaorg keluar, pergi la Mac D ke, KFC ke..pun offer makanan gak…)

Sudah Dipujuk Tetapi Masih Lagi Merajuk....

Jika kita sudah memujuk tetapi anak masih lagi merajuk...biarkan dia seketika. Seperti orang dewasa, kanak-kanak juga memerlukan masa untuk bersendiri untuk menenangkan diri sendiri. Jika dia berada di dalam bilik, biarkan seketika. Mungkin dalam 5 hingga 10 minit. Selepas itu barulah dipujuk semula. (selalu kalau dah offer makanan tu, memang dia akan berhenti la merajuk sambil menangis2 tu…lepas dah ok tu, baru la ayu cakap dengan dia lepas ni tak mau menangis2…tapi, lepas tu , ada je..huhu..taktik tak menjadi)

Anak Tetap Berkeras dan Masih Merajuk


Jika sudah sampai ke tahap ini (tak makan saman), cuba suruh orang lain pula untuk memujuk anak anda, bapanya kah, maid ke, kakak, atok atau sesiapa yang dia rasa senang. Macam aku, kucing yang ada dalam rumah ni aku letak dekat anak yang sedang merajuk tu...sure dia cair punya tengok muka kucing tu...mesti dia tak sampai hati nak sepak terajang kucing tu kan.... (waaaaa….hariz ni kalau dia merajuk, dia nak ayu je yg pujuk dia….so, orang lain, harap maaf ye..khidmat anda tidak diperlukan..ini termasuklah dengan en suami ayu sendiri serta ahli keluarga yang lain…aduyai..hero ibu ini, amat manja orangnya…)


Jika semua cara masih juga tidak berkesan, tidak salah jika kita menggunakan sedikit kekerasan. Bukannya hendak menakut-nakutkan anak, cuma sekadar mengajar. Iyalah anak kalau dimanjakan dengan keterlaluan nanti akan menjadi 'Anakku Sazali' pulak kan. Selepas keadaan reda, kita kena terangkan pada anak tersebut rasional kita berkeras dengan dia dan apa salah dia agar si anak sedar akan kesalahannya....(kekerasan macam manakah itu?? Memukul?? Mmm, any idea????)