click...click...

HITS

Followers

Wednesday, April 27, 2011

Tips nak kurus ...

SUMBER : RATUHATI.COM

Teh hijau. Khazanah alam ini tidak boleh dipandang sebelah mata. Telah digunakan sejak beribu-ribu tahun dahulu untuk merawat pelbagai jenis penyakit dalam perubatan purba Cina. Rahsianya adalah kandungan anti-oksidan yang tinggi.


Mengikut kajian yang dijalankan di Poland, minum antara 5 hingga 8 cawan teh hijau setiap hari selama 8 minggu dapat mengurangkan berat badan sebanyak 5.6% dan mengurangkan lemak pada perut sebanyak 17.8%. Hasil kajian ini diterbitkan di dalam jurnal Nutrition Research.

Teh hijau telah lama dikaitkan dengan kurangnya risiko barah, sindrom metabolisma dan penyakit jantung. Kajian ini membuktikan bahawa teh hijau meningkatkan kadar metabolisma dan membantu usaha pengurangan berat badan. Mengikut kajian lain, ekstrak teh hijau dapat mengurangkan risiko penyakit Alzheimer dan dementia, penyakit kardiovaskular dan banyak jenis barah. Polyphenols di dalam teh hijau ini ini juga membantu dalam kesihatan oral selain daripada pengurusan berat badan.

16 comments:

Sidratul Muntaha said...

intragastric balloon
huhuhuhu..
banyak la duit nak buatnya..
15k!
baik sambung nagi degree or master lagi baguih...
ade duit pun aku takmo weih...
ayu to ayu(sbb nama aku pun ayu)
sama - sama kita kurus weih.
aku dah turun 6kg since march.
anda bagaimana?!
hihihih

amirah said...

ayu, ayu dah kurus laaa...percayala ckp amie ni.jgn la kurus sgt, nnt x elok nmpk mcm x sihat.muka ayu dah nmpk cengkung dah.kalau amie ni ha, barula kena diet.serius amie dah kena diet sebab BMI dh tak normal.penyakit pun dh mula mcm2 rasa.

~ As ~ said...

aku ambik 2x sehari...lepas lunch & lepas exercise petang...

ayu said...

sidratul muntaha a.k.a ayu :
hehe..sebab tu kata bagi yang berkemampuan atau yang mempunyai berat berlebihan...sebab kos tu memang mahal..tapi,kalau mempunyai berat berlebihan yang mana boleh mendatangkan bermacam2 penyakit & kalau orang itu plak mampu, apa salahnya kan..hehe..

opsss...tahniah ayu ucapkan..wow..6kg tu..apakah rahsianya ???meh share tips ngan ayu ye..

ayu setakat ini sudah naik 2 kg..huhu..so, average dalam 49-50kg..nak turunkan dalam 2kg gak.. target 47-48 kg la..^_^

nak buat macam mana..hati ni senang sekali bila melihat en suami makan makanan yg ayu masak hari2..so, tengok dia makan banyak, dengan ayu pun makan banyak gak...waaaaaaaaaaaa..hancus diet kami berdua..^_^

ayu said...

ami : haha...kurus ke eden ni ami?? waaaa...berat dah naik laaa... hehe...ami nak kurus ekk..hehe..tips ni sesuai utk ami ye..

ayu said...

as : wowww...kagumnya aku..beb, aku tau kat tempat ko KAYA dengan teh hijau, meh la pos skeet kat aku ni..hehehe...^_^

yangyuyu said...

ko dah kurus ayu...lebih baik tak kurus sgt dan sihat..kurus sgt nampak tua, badan melengkung-:)

♥ Mrs.Eady ♥ said...

nak kurus jugak......:)

ayu said...

umi : haha..kurus ekk??hehe..aku susah nak terima kenyataan ini..btw, aku setuju kata2 ko..khairy pun tak bagi sangat aku kurus sangat sebenarnya..^_^

ayu said...

izwa : jum..jum...^_^

zaidah said...

bilalah zai nak kurus macam ayu...

ayu said...

zai : insyaallah boleh punya zai..^_^

wannorashikin said...

Ayu,

Betul Ayu memang kuruslah. Oklah tu berat 49 -50 kg .

najihah said...

nak kuruih jugak. waaaa...

ayu said...

wan : hehe..terima kasih wan.... ayu ni cepat betul naik kalau banyak mkn..

ayu said...

najihah : jum..jum...nak gak..^_^