HITS

Followers

Friday, May 06, 2016

Puasa Di Sabah Bah

Semalam aku puasa..sempena dengan ganti puasa ...Adeh...dah dekat2 Ramadhan baru ganti....dan ni plak info yang ku dapat dari sahabatku pada rabu malam..

Assalamualaikum semua.... Malam ini adalah malam 27 rejab. Antara malam mustajab berdoa. Mustajab disebabkan oleh keberkatan sebuah peristiwa paling penting dan paling agung. Peristiwa isra' wal mi'raj, sebuah peristiwa yang mencarik adat, namun menzahirkan mukjizat baginda Rasulillah صلى الله عليه وآله وسلم. Hidupkan malam ini dengan menyelami dan menghayati peristiwa teragung ini dan perbanyakkan ibadah dan doa, serta selawat kepada empunya peristiwa, Sayyiduna Rasulillah صلى الله عليه وآله وسلم. Imanilah peristiwa ini dengan seyakinnya, kerana akal kita sebagai manusia terlalu lemah dan tidak mampu untuk memikirkannya. Semoga kita tergolong di dalam golongan ummat manusia yang mencintai baginda melebihi cinta kepada diri kita sendiri. Wallahua'lam

Madrasah al-Hasaniyyah, Jabal Quran Rembau
27 Rejab 1437 Hijrah
9:50 PM


Tengaharinya tu mak ku call..sembang2 mak pun puasa juga..Sempena 27 Rejab.

Lepas ni aku nak cuba lagi puasa Setiap hari Isnin & Khamis sampai la Ramadhan. Nak latih diri & perut juga..


Puasa di Sabah memang beza la sikit.. sini Imsak dalam jam 4.30 pagi ..nak dijadikan cerita En Suami fly lagi ke KL rabu tengahari tu. So disebabkan dia tak ada aku ni tak berani la sangat nak turun ke dapur awal2 pagi untuk sahur.

Jadi sebelum tido tu aku buat roti strawberry 4 keping..letak dalam tupperware...air plak air mineral 1 botol je..

Tepat jam 4 pagi memang bunyi la alarm. Bangun makan roti sambil pejam mata..aduiiiii..liat betul nak bangun...2 keping roti je aku lalu telan..tu pun dah tersengguk2 dah...lelap jap kejap kemudian dalam jam 5.15 pagi bangun dan settlekan apa2 yang patut...
Aku dah biasa makan sikit2 tapi kerap..awal2 tu sakit gak perut...sampai jam 11 pagi tu dah ok sikit.

Yang bestnya...berbuka di sini awal..dalam jam 6.24 petang dah azan Maghrib...ok la juga ...sebabnya petang sebelum tu aku keluar cari barang2 jap..jadi tak de la rasa lapar ke apa..lebih kepada dahaga je..

Tak sabar nak tunggu bulan Ramadhan..